٠۶
مهر

سیستم پرداخت در محل (COD)

main-illus2.jpg

سرویس پرداخت در محل (COD) عبارت است از پرداخت وجه کالای خریداری‌شده اینترنتی به مأمور پست در هنگام تحویل کالا. این روش دریافت وجه عمدتاً برای تأمین‌کنندگان کالاهای فیزیکی و مشتریانی که تمایل به پرداخت آنلاین (قبل از تحویل کالا ندارند) استفاده می‌شود. واسط تحویل کالا می‌تواند شرکت پست یا سیستم توزیع همان شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت در محل باشد.

یک فروشگاه آنلاین بهتر است در کنار درگاه پرداخت مستقیم، امکان پرداخت حضوری در محل را نیز فراهم کند، بسیاری از مشتریان به دلایلی مثل نداشتن اطلاعات لازم برای پرداخت آنلاین، نداشتن کارت متصل به‌حساب بانکی یا عدم اعتماد به فروشنده در عین نیاز به خرید، ترجیح می‌دهند تا اول کالا به دستشان برسد، بعد مبلغ موردنظر را پرداخت کنند.

بسیاری از این شرکت‌ها امکانات جانبی بسیاری مانند، ارائه درگاه پرداخت آنلاین، فروشگاه ساز آنلاین، سیستم همکاری درفروش، فروش تلویزیونی، خدمات لجستیک و انبارداری و .. را در کنار هم ارائه می‌کنند، اما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک سیستم واسط پستی باید داشته باشد، انجام تعهدات ارسال کالا در زمان مقررشده و قابلیت پیگیری آسان و پشتیبانی مناسب است.

آشنایی دقیق با نحوه ی کار سیستم پرداخت در محل COD

شما برای فروش هر محصولی نیاز دارید تا ابتدا آنرا عرضه کنید. مثلاً فروشگاهی افتتاح کنید و اجناس را در آن به نمایش بگذارید. در اینترنت این امر بوسیله طراحی یک وب سایت صورت می گیرد. به سایت های اینترنتی که برای فروش کالاهای شما ایجاد می شوند و شامل مشخصات، عکس، توضیحات، فیلمی در رابطه با کالا و … هستند، فروشگاه مجازی یا فروشگاه الکترونیکی می گویند.

نحوه کار فروشگاه های فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی به صورت زیر می باشد:

خریدار وارد فروشگاه اینترنتی شده و کالای مورد نیاز خود را انتخاب و مشخصات خود را وارد میکند. سپس نحوه پرداخت مبلغ سفارش و نوع ارسال سفارش با انتخاب یکی از روش های زیر توسط خریدار مرحله خرید پایان می پذیرد.

روش های پرداخت سفارش:

– پرداخت از طریق واریز فیش: در این روش خریدار پس از ثبت سفارش و اطلاع از قیمت، با مراجعه حضوری به بانک، مبلغ را به حساب فروشنده واریز می کند و شماره ی فیش را از طریق سایت یا تلفنی به فروشنده اعلام می کند و فروشنده محصول را برای خریدار ارسال می نماید.

– پرداخت از طریق کارتهای اعتباری (پرداخت آنلاین): در این سیستم خریدار  مبلغ سفارش را از  طریق کارت های بانکی (عضو online payment) به صورت آنلاین پرداخت می نماید و فروشنده کالا را برای وی ارسال می کند.

– پرداخت هنگام تحویل در محل (COD): در این سیستم مامور پست پس از تحویل مرسوله به خریدار، مبلغ سفارش را دریافت و به حساب شرکت واسط واریز می نماید و پس از آن شرکت واسط با فروشگاه تسویه حساب می نماید.

روش های ارسال سفارش در ایران:

– پست پیشتاز (تحویل48  ساعته)

-پست سفارشی (تحویل 3 الی 5 روزه)

– پیک

– ارسال از طریق شرکت های باربری

اما در وب سایت هایی که مجهز به سرویس فروش پستی و پرداخت در محل (C.O.D) هستند مراحل به عنوان مثال می تواند به صورت زیر دنبال شود:

1- پس از اتمام خرید کد رهگیری سفارش به خریدار نمایش داده خواهد شد و یا از طریق پیام کوتاه و ایمیل برای خریدار ارسال خواهد گردید.

2- در مرحله بعد مدیر فروشگاه با استفاده از پنل خود در شرکت واسط که در اختیار دارد فاکتور سفارش حاوی اطلاعات خریدار را پرینت گرفته و پس از بسته بندی کالای مورد نظر، در پنل خود سفارش را ” آماده به ارسال ” اعلام می نماید.

3- مامور پست اطلاعات را از شرکت واسط دریافت و کالا را از فروشگاه جمع آوری و به استان خریدار ارسال می نماید. خریدار نیز می تواند لحظه به لحظه با استفاده از کد رهگیری از وضعیت سفارش خود اطلاع پیدا کند.

 4- مامور پست استان توزیع، سفارش را در محلی که توسط خریدار اعلام شده تحویل خواهد داد و مبلغ را به حساب شرکت واسط واریز می کند، و شرکت واسط نیز پس از کسر هزینه ها و کارمزد خود، مبلغ را در بازه های زمانی معین به حساب فروشنده واریز خواهد کرد. البته در صورت عدم حضور خریدار، مامور پست مجدداً در روز بعد جهت تحویل سفارش به خریدار مراجعه خواهد نمود و در صورت عدم حضور خریدار، سفارش توسط مامور پست، پیش برگشت خواهد گردید و سپس برای فروشگاه ارسال می گردد.

 

برخی مزایای سیستم پرداخت در محل:

  • ایجاد اعتماد دو طرفه بین خریدار و فروشنده
  •  
  • جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه
  •  
  • توسعه فروش و افزایش امنیت کالای ارسالی
  •  
  • جمع آوری روزانه محصولات توسط مامورین پست
  •  
  • روشی ساده و انعطاف پذیر جهت دریافت مبالغ کالا

منابع:

1- نت استارت

2- پرداخت

نظرات

بدون نظر

ارسال نظرات پس از سه ماه غیر فعال شده است.