٠۶
مهر

نرم افزار تحت وب

applicationdevep.png
نرم افزارهای تحت وب ، نرم افزارهایی هستند که بر روی بستر اینترنت یا اینترانت عرضه می شوند ، به عبارت دیگر نرم افزارهای تحت وب بر روی یک شبکه اطلاعاتی اجرا می شوند .این خصوصیت منجر به یکی از ویژگی های برتر نرم افزارهای تحت وب می شود : گستردگی. در واقع گستره اجرای نرم افزار با گستره شبکه یکی می شود. یعنی تا هرجایی که شبکه شما بزرگ شد ، نرم افزار شما نیز در دسترس قرارخواهد گرفت. در واقع مفهوم گستردگی را در نرم افزارهای تحت وب ، می توان با دسترسی پذیری  نیز معادل قرار داد.
 

دسته بندی نرم افزارهای تحت وب

نرم افزارهای تحت وب بر اساس عملیاتی که انجام می دهند به گروههای مختلفی تقسیم می شوند.
در ادامه به گروههایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می کنیم :

۱) Informational: در این نوع از نرم افزارهای تحت وب فقط امکان مشاهده و خواندن محتوای سایت به همراه امکان ناوبری ساده وجود دارد.

۲) Download: در این نوع از نرم افزارهای تحت وب امکان دانلود داده ها و اطلاعات از سرورهایی خاص فراهم می شود.

۳) Customizable: این نوع سیستمها امکان شخص سازی محتوا را به منظور برآورد نیازهای خاصی فراهم می کنند.

۴) Interaction: امکان ارتباط میان اجتماعات مختلفی از کاربران توسط ابزارهایی مانند اتاقهای گفتگو (chatroom)،تابلو اعلانات(bulletin) و یا پیام فوری (instant messaging) توسط نرم افزارهای تحت وب فراهم می شود.

۵) User input: امکان استفاده از ورودیهای فرم مانند برای مقاصد مختلفی همانند دریافت اطلاعات کابران میسر است.

۶) Transaction-oriented: در این نرم افزارهای تحت وب  بر اساس در خواست کاربر، تراکشهایی برای پاسخ به آن توسط سیستم انجام می شود.

۷) Service-oriented: در این سیسمتها سرویس های خاصی برای کاربران مهیا می شود.

۸) Portal: نرم افزارهای تحت وب در غالب دروازه های به سوی دیگر نرم افزارهای تحت وب  و یا سرویسهایی که جزء حوزه نرم افزارهای تحت وب  نیستند،عمل می کند.

۹) Database access: توسط این سیستمها کاربران کاوش‌هایی(Query) را روی پایگاه داده بزرگی اجرا کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج می کنند.

۱۰) Data warehousing : توسط این نرم افزارهای تحت وب کاربران می توانند کورِیهایی را بر روی چند پایگاه داده بزرگ اجرا کنند و اطلاعاتی را از آنان استخراج کنند. البته خیلی از نرم افزارهای تحت وب از ترکیب چند تایی این گروهها ایجاد می شوند و یک نرم افزارهای تحت وب  می تواند جزء چندین دسته از این گروهها قرار بگیرد.
 

ویژگی نرم افزار های تحت وب چیست؟

نرم افزار هایی که  فقط قابل نصب روی یك سیستم نصب می باشند ,نسخه های تحت شبكه آنها قابلیت دسترسی و کنترل  را از راه های دور با پهنای باند پایین را آنهم به سختی پشتیبانی میکند,در حالیکه نرم افزار های تحت وب به راحتی از هر نقطه در دسترس قرار میگیرند.

نرم افزارهای تحت وب به نسبت به نرم افزارهای قابل نصب دارای یک سری مزایا میباشند:

1 سهولت استفاده در بستر وب

2 سرعت بالا و افزایش راندمان كاری

3 چند كاربره بودن به تعداد  نامحدود

4 چند منظوره بودن و قابلیت اجرای هر گونه پردازش و محتوا

5 چند پردازشی بودن و قابلیت جمع شدن چند سرور روی یك پردازش

 

نظرات

بدون نظر

ارسال نظرات پس از سه ماه غیر فعال شده است.